Нещодавно в Семенівському НВК №1 імені М.М.Хорунжого
та НВК №2 проведено анкетування 94-х респондентів 7-х, 9-х та 10-х класів з метою з’ясування їх ставлення до природи,
її стану та охорони.
У даній публікації ми не намагаємось провести
всебічний та глибокий аналіз отриманих
даних, а лише спробуємо встановити деякі тенденції у ставленні різновікової учнівської молоді до
навколишнього природного середовища та навчальних закладів до екопросвітництва.
Що ж показало анкетування?
1.У переважної більшості учнів ставлення до природи
позитивне, менше з них ставиться до неї нейтрально, і жоден – негативно. Висновок: в учнів обох НВК практично однаково
позитивне ставлення до природи.
2.Із обох НВК переважна більшість учнів часто буває на
природі з метою відпочинку з друзями (в середньому 84,4% – НВК №1 та 78,8% –
НВК №2), незначна кількість учнів (у середньому 7,4%) із НВК №2 – слухають
птахів, тоді як із НВК №1 – збирають квіти (в середньому 5,8%). Висновок:
основна мета перебування учнів на природі
– відпочинок, і лише у незначної кількості
вона має ботанічну складову (НВК №1), чи зоологічну (НВК №2), що,
можливо, залежить від пріоритетів
учителів біології цих навчальних закладів.
3.На запитання «Чи залишаєте після себе сміття?», лише
учні 9-го та 10-го класів НВК №1 завжди його залишають після відпочинку
(відповідно 11,1 та 5,9%). Більшість учнів НВК №2 взагалі його не залишає (в
середньому – 58,6%), тоді як цей показник у НВК №1 становить 42,6%. Періодично
залишає після себе сміття в середньому 51,8% учнів НВК №1 та 41,1% – НВК №2. Висновок:
вцілому учні НВК №2 – менше залишають після себе сміття після відпочинку на
природі.
4.На запитання
«Куди діваєте сміття?» відповіді розподілились таким чином: «забирають з
собою» – 40,4% учнів НВК №1 та 60,0% – НВК №2, «залишають на місці», відповідно
– 11,4% та 0%, «викидають в кущі» – 15,5% та 3,0%, «спалюють» – 32,7% та 39,1%.
Довідково (викинута пластикова пляшка розкладається більше ніж за 100 років, а
спалена в багатті – виділяє значну кількість шкідливих речовин). Висновок:
учні НВК №1 переважно залишають сміття на
місці, викидають в кущі, або спалюють його, в той час як учні НВК №2 взагалі не
залишають сміття на місці, незначну частину його викидають в кущі, проте дещо
більше його спалюють. Тому, все ж з точки зору
заподіяної шкоди довкіллю, більше її від учнів НВК №1.
5.На запитання «З яких причин не робили зауваження
тим, хто смітить?» 84,0% учнів НВК №1 відповіли, що «самі такі», а з НВК №2 –
лише 21,4%; «страшно» робити зауваження, відповідно 30,1% та 54,0% учням,
причому в учнів НВК №1 цей показник збільшувався від молодших класів до
старших, а в НВК №2 – навпаки. Висновок: учні
НВК №1 більше смітять, але серед них менше
байдужих до засмічення.
6.На запитання «Чи доводилось зривати першоцвіти і з
якою метою?» отримали такі відповіді: майже половина учнів з обох шкіл
виявилась, яка зривала першоцвіти та яка цього не робила. Щодо мети зривання –
результати були дещо іншими: 33,3% учнів НВК №1 зривала «просто так», з НВК № 2
– 38,7%; відповідно 22,3% та 20,9% – з метою «подарувати дівчині» та 44,4% і
40,4% – тому що «люблять красу». Висновок: учні не знають, що зривати першоцвіти заборонено, навіть якщо вони
хочуть їх подарувати дівчині. Особливо це стосується тих, хто мотивує свій
вчинок через любов до краси (знищення і любов – речі не сумісні).
7.На запитання «Вам щось відомо про охорону рідкісних
видів?» відповіді розподілились таким чином: «так» – відповіло 65,5% учнів НВК
№1 та 76,5% – НВК №2, «ні» – відповідно 5,7% та 10,5%. Якщо відповіді «точно не
знаю про що йдеться» віднести до «ні» (що логічно), то в кінцевому результаті
маємо практично одинакові показники, відповідно 23,1 та 23,5%. Висновок: переважній більшості учнів щось відомо про рідкісні види, але як не
дивно, значний відсоток з обох НВК не поінформована про них, що вказую на
недостатню увагу цьому питанню під час навчального процесу.
8.Переважна більшість учнів з обох НВК на запитання
«Про що написано в Червоній книзі України?» відповіли правильно, «не знаю» –
відповіли лише учні 7-го класу НВК №1 та 9-го –
НВК №2, відповідно 5,9 та 9,1%. Цікаво, що «затруднялось відповісти» на
це питання в середньому 9,9% учнів НВК №1 (максимально 10-го класу), та жодного
з НВК №2. Висновок: більше обізнані
з ЧКУ учні НВК №2.
9.На запитання «Чи відомо про створення НПП
«Нижньосульський» у Вашому районі?» 42,2% учнів НВК №1 відповіли «так», і лише
19,7% – НВК №2, причому цей показник у першому навчальному закладі зменшувався
від молодших класів до старших, тоді як у другому – навпаки. Відповідно, нічого
не знали про створення цього природно-заповідного об’єкту 57,8 та 80,3% учнів. Висновок: у обох навчальних закладах мало уваги
приділяється питанням природно-заповідного фонду району, більшою мірою в НВК
№2.
10.На запитання «Чи задоволені станом довкілля у
Вашому населеному пункті?» відповіли «так» – максимально (52,9%) учні 7-го
класу (НВК №1), 38,9% – 9-го та 29,4% –
10-го, учні НВК №2, відповідно 46,2, 27,3 та 0%; «ні» – відповідно 41,2, 50,0,
та 58,8% учнів НВК №1 та 53,8, 63,6 та 100% – НВК №2 з наростанням цього
показника від молодших класів до старших в обох закладах. Відповіли «мені
байдуже» в середньому 9,4% учнів НВК №1 (максимально учні 10-го класу – 11,8%)
та 3,0% – НВК №2 (максимально учні 9-го класу – 9,1%, тоді як з учнів 7-го та
10-го класу байдужих не виявилось). Висновок: більше претензій до стану довкілля в учнів НВК №2, що може вказувати на
більшу їх свідомість в цьому питанні.
11.На запитання «Що потрібно зробити для покращення
стану довкілля в Вашому населеному пункті?» більшість (41,2%) учнів 7-го класу
НВК №1 переконана, що потрібно «просвіщати», 9-го – «штрафувати», а 10-го –
«починати з себе»; переважна більшість (61,5%) учнів 7-го класу та 61,1% 10-го
НВК №2 надала перевагу варіанту – «починати з себе», а 9-го (54,5%) – «штрафувати».
Причому, за віковими категоріями вихід у просвітництві в обох НВК зменшувався
від молодших класів до старших (від 41,2% до 11,8% в НВК №1 та 23,1-11,1% в НВК
№2); з показником «починати з себе» у НВК №1 було навпаки, спостерігалась
тенденція зростання (крайні показники – 23,5-47,1%), тоді як в НВК №2 крайні
показники були практично однаковими – 61,5 та 61,1%; з показником «штрафувати»
чіткої закономірності не виявлено. Висновок: вцілому учні обох НВК переконані, що потрібно населення
просвіщати,самому потрібно не бути байдужим, а частина їх переконана, що
дієвими можуть бути лише крайні заходи –
накладання штрафів.
12.На запитання «Чи знаєте про наслідки забруднення
довкілля?» відповіді розподілились таким чином: «так» – учні 7-го класу –
94,1%, 9-го – 100%, 10-го – 76,5% (НВК №1), відповідно НВК №2 – 76,9, 81,8 та
100%; «ні» – лише учні 10-го класу НВК №1 та 7-го та 8-го класів НВК №2;
відповіли «мені байдуже» лише 5,9% учнів 7-го класу НВК №1. Висновок: не дивлячись на те, що певна кількість
учнів НВК №1 є байдужою до наслідків забруднення, але все ж більш обізнаними
виявились учні саме цього навчального закладу.
Отже, результати анкетування, які можна з великою
долею вірогідності екстраполювати на інші навчальні заклади, показали, що є
певні проблеми та потреби в екологічній освіті та вихованні учнівської молоді,
їх ставленні до навколишнього природного середовища та поведінки в ньому. Для
мінімізації цих проблем необхідно, перш за все, провести корективи шкільних
програм (збільшити кількість годин на екопросвітництво через проведення
тематичних класних та позакласних заходів, уроків тощо), налагодити співпрацю з
відділом екологічної освіти НПП «Нижньосульський» та іншими природоохоронними
установами, залучати учнів до природоохоронної роботи.
Підготував: фахівець відділу екологічної освіти НПП
«Нижньосульський» Віктор Попельнюх
|