Системний
та послідовний підхід щодо екологічної освіти в Україні розпочався з отриманням
незалежності нашої держави. Вперше базові принципи екоосвіти і
виховання в галузі охорони довкілля визначені в Законі України (далі ЗУ) «Про
охорону навколишнього природного середовища» (1991 р.), [1]. Забезпечення цього
напрямку діяльності відведена природно-заповідним установам (далі ПЗУ) за
якими, згідно з ЗУ «Про природно-заповідний фонд України» (1992 р.),
закріплений статус еколого-освітніх закладів [2].
Програмою перспективного розвитку
заповідної справи в Україні (1994 р.) передбачено формування на базі ПЗУ
регіональних, національних та міжнародних центрів підготовки кадрів,
екологічного та патріотичного виховання з метою сприяння розвитку екологічної
освіти та виховання [5]. Наприклад, такий національний центр створений на базі
природного заповідника «Канівський», в якому навчальний процес забезпечують
Державна екологічна академія післядипломної освіти та управління Мінприроди
України, Державна служба заповідної справи та Київський еколого-культурний
центр. Цією ж програмою передбачений перегляд навчальних планів і програм
дошкільних установ, середніх та вищих навчальних закладів з метою більш
широкого врахування інтересів розвитку заповідної справи, тіснішого поєднання
завдань екологічного та патріотичного виховання, насамперед дітей та молоді.
Екологічна освіта та виховання, у
відповідності до Постанови Верховної Ради України «Про основні напрями
державної політики України у галузі охорони довкілля, використання природних
ресурсів та забезпечення екологічної безпеки» (1998 р.), віднесені до функцій
державного рівня. Згідно з цим документом організаційні засади охорони довкілля
і раціонального використання природних ресурсів повинні, крім іншого,
здійснюватись через посилення ролі еколого-правової освіти шляхом розширення
мережі спеціальних навчальних закладів, розроблення нових навчальних програм,
удосконалення методики викладання екологічного права та спецкурсів з
еколого-правових дисциплін у сучасних умовах для підготовки відповідних
фахівців [3]. Наприклад, спеціалістів за напрямком підготовки: екологія,
охорона навколишнього середовища та збалансоване природокористування готують на
кафедрі екології та охорони довкілля Полтавського національного педагогічного
університету імені В.Г. Короленка.
Згідно з Положенням про еколого-освітню
діяльність заповідників і національних природних парків України (1998 р.) ПЗУ є
регіональними центрами екологічної освіти та виховання, які повинні формувати
екологічну свідомість населення та залучати його до збереження довкілля [4,
6-14].
Як установа, національний природний парк
(далі НПП) «Нижньосульський» розпочав свою діяльність з квітня 2011 року.
Територіально він розташований у Глобинському, Семенівському та Оржицькому
районах Полтавської області та Чорнобаївському районі Черкаської області.
Загальна площа парку становить 18635,11 га.
У відповідності до ст. 5 ЗУ «Про
природно-заповідний фонд України» характер функціонування НПП «Нижньосульський»
визначається у Положенні про нього. Згідно з ним парк є природоохоронною,
рекреаційною, культурно-освітньою та науково-дослідною установою.
Крім інших завдань, які покладаються на
НПП, він повинен забезпечувати організацію екологічної, освітньо-виховної
діяльності, сприяти розвитку природоохоронного та екологічного руху,
екологічного виховання шкільної та студентської молоді, поширювати нові
методики екологічного виховання, розробляти рекомендації з формування
екологічної етики й естетики, популяризувати екологічні знання тощо.
Положенням про парк також передбачено
створення умов для організованого туризму, відпочинку та інших видів
рекреаційної діяльності в природних умовах, що також сприятиме екологічному
вихованню рекреантів під час їх перебування на природно-заповідній території.
Основні напрямки рекреаційної діяльності
на території НПП «Нижньосульський» – створення умов та забезпечення попиту
рекреантів на загальнооздоровчий та культурно-пізнавальний відпочинок
(організація рекреаційної інфраструктури, створення мережі еколого-освітніх та
науково-пізнавальних пішохідних, велосипедних та водних маршрутів, візит-центрів,
музеїв, рекреаційних зон тощо).
Все це повинно сприяти формуванню у
відвідувачів парку, рекреантів та місцевого населення екологічної культури,
бережливого та гуманного ставлення до навколишнього природного середовища.
Список
літературних джерел
1. Закон України «Про охорону
навколишнього природного середовища» // Відомості Верховної Ради України, 1991,
№ 41, с. 546.
2. Закон України «Про
природно-заповідний фонд України» // Відомості Верховної Ради України, 1992,
№34, с. 502.
3. Постанова Верховної Ради України «Про основні напрями державної політики
України у галузі охорони довкілля, використання природних ресурсів та
забезпечення екологічної безпеки» // Затверджено постановою Верховної Ради
України від 5 березня 1998 р. № 188/98-ВР.
4. Положення про еколого-освітню
діяльність заповідників і національних природних парків України // Наказ
Мінекобезпеки України від 21.09.98 р. №140.
5. Програма перспективного розвитку
заповідної справи в Україні // Відомості Верховної Ради України, 1994, № 48, с.
430.
6. Попельнюх В.В. Деякі аспекти і
проблеми функціонування природоохоронних установ місцевого значення (із досвіду
роботи об’єктів природно-заповідного фонду України) // Шляхи інтеграції
природоохоронної та освітньо-виховної діяльності. Матеріали науково-практичного
семінару. – Полтава, Верстка, 2004. – С. 28-31.
7. Попельнюх В.В. Рекреаційне і
оздоровче значення регіонального ландшафтного парку „Нижньоворсклянський” //
Роль довкілля у валеологічній освіті і вихованні. Матеріали Всеукраїнської
науково-практичної конференції. Полтава:
Друкарська майстерня, 2005. – С. 11-13.
8. Попельнюх В.В. Шляхи реалізації
завдань екологічної освіти і виховання на природно-заповідних територіях //
Методичні рекомендації до проведення польових біологічних практик студентської
та учнівської молоді на території РЛП „Нижньоворсклянський”. Матеріали
науково-практичного семінару. – Полтава: Верстка, 2005. – С. 6-8.
9. Попельнюх В.В. Концепція
еколого-просвітницької роботи у регіональному ландшафтному парку
«Нижньоворсклянський» // Методика викладання природничих дисциплін у вищій і
середній школі. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Методика
викладання природничих дисциплін у вищій школі і середній школі». XVI Каришинські читання // За заг.
ред. проф. М.В.Гриньової. – Полтава: Астрая, 2009. – С. 140-141.
10. Попельнюх В.В. Шляхи реалізації
еколого-просвітницької роботи у регіональному ландшафтному парку
«Нижньоворсклянський» // Методика викладання природничих дисциплін у вищій і
середній школі. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Методика
викладання природничих дисциплін у вищій школі і середній школі». XVI Каришинські читання // За заг.
ред. проф. М.В.Гриньової. – Полтава: Астрая, 2009. – С. 142-143.
11. Попельнюх В.В. Еколого-просвітницька
робота у регіональному ландшафтному парку «Нижньоворсклянський» та шляхи її
реалізації // Збірка матеріалів ІІ Міжнародної конференції «Сучасні проблеми
біології, екології та хімії». – Запоріжжя, 2009. – С. 298-299.
12. Попельнюх В.В. Регіональний
ландшафтний парк «Нижньоворссклянський» як осередок екологічної освіти та
виховання. Навколишнє середовище і здоров’я людини // Матеріали III Всеукраїнського
науково-практичного семінару. – Полтава: ПДПУ, 2009. – С. 276-278.
13. Попельнюх В.В. Рекреаційна
діяльність у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду України як
складова здоров’я людини // Науково-методичне забезпечення спеціальності
«Здоров’я людини». Матеріали Всеукраїнського науково-практичного
семінару-наради. – Полтава: Астрая, 2012 р. – С. 32-33.
14. Попельнюх В.В. Природно-заповідна
мережа та проблеми її розбудови // Проблеми відтворення та охорони
біорізноманіття України. Матеріали
Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Полтава. 2012. – С. 147-148.
Автор: Попельнюх Віктор Васильович – кандидат біологічних наук, доцент кафедри біології
та основ здоров’я людини, заступник декана з природоохоронної та
еколого-просвітницької роботи природничого факультету Полтавського
національного педагогічного університету імені В.Г.Короленка, фахівець з
екологічної освіти НПП «Нижньосульський».
|